Ütközéselkerülő manőver egy Galileo műholddal

A Galileo navigációs rendszer történetében először kellett ütközéselkerülő manővert végrehajtania egy műholdnak.

Az Európai GNSS Ügynökség (GSA) irányítása alatt a GSAT0219 jelzésű műhold pályamódosító manőverét 2021. március 6-án hajtották végre. A Galileo irányítóközpontja (Galileo Service Operator, GSOp) február 25-én kapta meg a kockázatra felhívó riasztást az Európai Unió űrfelügyeleti és nyomkövető szervétől (EU Space Surveillance and Tracking, EUSST). Eszerint a GSAT0219 műhold és egy még 1989-ben felbocsátott Ariane-4 rakéta irányítás nélkül a Föld körül keringő, kiürült utolsó fokozata közötti összeütközés kockázata nagyon magas. Ettől kezdve a két szervezet szorosan együttműködve kísérte figyelemmel az eseményeket és finomítottak a számításaikon.

Az esemény során közreműködő szenzorok térképe. (Kép: EUSST)

Az operatív eljárásnak megfelelően a GSOp értesítette a GSA-t a történésekről. Ők az Európai Bizottsággal karöltve irányították a további teendőket. A hatékony összefogás kulcsfontosságúnak bizonyult a feladat sikeréhez, és ezáltal igazolja az űrszektor különböző szereplői közötti együttműködés szükségességét is.

Egy Galileo műhold a Föld körül. (Fantáziakép: ESA / P. Carril)

Az Ariane-4 pályameghatározásának pontosításait követően az ütközés veszélye továbbra is elfogadhatatlanul magas volt. Így a szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódó kockázatok elemzése után a GSA engedélyezte az elkerülő manőver végrehajtását. A felhasználók értesítését követően március 5-én a GSAT0219 műhold navigációs jeleinek adását kikapcsolták, majd röviddel ezután sort kerítettek az elkerülő manőverre, a műhold ideiglenes áthelyezésével névleges helyzetéből. A műholdat végül március 19-én irányították vissza névleges működési pályájára, erről a felhasználókat ismét üzenetben tájékoztatták.

Forrás: gsa.europa.eu